23 maja 2018

Znak towarowy – co warto o nim wiedzieć?

Każda funkcjonująca na rynku firma posługuje się własną nazwą, hasłem oraz logotypem. Wśród przedsiębiorców działających na mniejszą skalę rejestrowanie wyżej wymienionych części składowych marki nie stanowi dość powszechnej praktyki. Jak się jednak okazuje, świadomość na temat ochrony najważniejszych elementów brandu systematycznie wzrasta. Coraz większa liczba podmiotów zdaje sobie sprawę, że ochrona marki to zabezpieczenie inwestycji w markę na przyszłość.Szczególnie ważnym zagadnieniem dla posiadaczy biznesu jest ochrona znaku towarowego. Czym jest znak towarowy, jaka jest jego istota i na czym dokładnie polega jego ochrona? O tym dowiesz się więcej z poniższego artykułu.

Znak towarowy – co to takiego?

Zgodnie z ustawą Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 roku znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które można przedstawić w formie graficznej, jeżeli nadaje się do odróżnienia produktów jednego przedsiębiorstwa od towarów oferowanych przez inną firmę (czyli posiada tzw. zdolność odróżniającą).Warto wiedzieć, że znakiem towarowym może być nie tylko pojedynczy wyraz czy logotyp, ale także rysunek, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, a nawet melodia lub sygnał dźwiękowy. Przedsiębiorcy, w szczególności ci, którzy dopiero budują znajomość swojej marki na rynku, najczęściej zastrzegają prawo do nazwy lub logo.O tym, jak ma wyglądać znak towarowy najlepiej zadecydować na takim etapie jak projektowanie logo czy tworzenie logotypów. By przyciągnąć uwagę klientów, znak powinien zostać dobrze zaprojektowany i wzbudzać zaciekawienie. Nasza agencja z Poznania ma spore doświadczenie w przygotowywaniu tego typu elementów marki, za każdym razem biorąc pod uwagę wiele czynników wpływających na sukces.

Istota znaku towarowego

Najważniejszą cechą znaku towarowego jest przede wszystkim zdolność do odróżniania, także w oderwaniu od konkretnego produktu. Dzięki niemu możliwa jest skuteczna kreacja marek, a co więcej, element ten ma także kluczowe znaczenie w takim procesie jak projektowanie identyfikacji wizualnej dla firm.Co ważne, znak towarowy wcale nie musi wyróżniać się oryginalnością czy nowością. Musi jednak być na tyle specyficzny, ale klienci byli w stanie odróżnić np. włóczkę bawełnianą firmy ABC od przędzy sprzedawanej przez przedsiębiorstwo XYZ. Zdolność odróżniająca w tym przypadku sprowadza się głównie do oceny, czy dane oznakowanie może pełnić funkcję identyfikacyjną, rozumianą jako możliwość przekazania potencjalnemu konsumentowi informacji o pochodzeniu produktu.

Dlaczego rejestracja znaku towarowego jest tak istotna?

W sytuacji, gdy znak towarowy Twojej marki jest dla Ciebie ważny i nie wyobrażasz sobie, aby identyfikacja wizualna odbywała się bez niego, wówczas warto zastanowić się nad procedurą zastrzeżenia znaku. Rejestracja pozwala przede wszystkim używać danego znaku towarowego na wyłączność. Właściciel może zakazać innym korzystania ze znaku nie tylko identycznego, ale nawet takiego, który jest łudząco podobny do tego zarejestrowanego.Znak towarowy zwiększa też renomę przedsiębiorstwa oraz wartość rynkową – dzięki niemu marka staje się bardziej atrakcyjna w oczach klientów, gdyż zyskuje nie tylko na popularności, ale i wiarygodności. Znak „R w kółeczku” niewątpliwie dodaje też prestiżu. Co więcej, tego typu element może również stanowić skuteczne narzędzie w walce z nieuczciwą konkurencją, zwłaszcza że coraz częstszym zjawiskiem jest podszywanie się mniej znanych firm pod te, które zdążyły już sobie wyrobić renomę na rynku.