12 listopada 2018

Wykorzystanie strategii content marketingowch w branży B2B

Content marketing to jedno z najpopularniejszych działań marketingowych. To treść nie tylko w formie tekstu na blogu, ale również informacje w mediach społecznościowych, coraz bardziej popularne w ostatnich czasach wideo, oryginalne infografiki czy case study. O ile bardziej powszechną i rozszerzoną formą komunikacji marketingowej jest reklama kierowana przez firmy do klientów (B2C – business to customer), o tyle warto poświęcić zasoby i umiejętności do stworzenia profesjonalnych treści w relacji biznesowej (B2B – business to business).

Celem content marketingu jest:

  • wsparcie sprzedaży,
  • wzmocnienie relacji biznesowych z kontrahentami,
  • zbudowanie eksperckiego wizerunku przedsiębiorstwa.
Tworząc strategię marketingu treści, trzeba wziąć pod uwagę, że informacje kierowane są do zupełnie innych odbiorców, niż przy komunikacji do klienta. Wiąże się to także z innym charakterem takiej strategii marketingowej czy odmiennym zaangażowaniem odbiorców.W B2B, oprócz charakterystycznych dla niemalże każdej grupy docelowej form przekazu, dominują ebooki, webinary czy case study, dzięki którym można ukazać ekspercki wizerunek firmy.

Strategia content marketingu

Głównymi elementami strategii marketingu treści jest odpowiednia analiza oraz planowanie przeprowadzanych działań. Ważne jest poznanie potrzeb i oczekiwań kontrahentów, dokładne określenie grupy docelowej, a także przygotowanie i odpowiednie wykorzystanie dostępnych narzędzi.Poniżej znajduje się 5 elementów strategii oraz kreacji marki w zakresie content marketingu B2B:1. AudytNiezwykle ważna jest obiektywna ocena dotychczasowych ze stosowania marketingu treści. Jeśli na stronie internetowej znajduje się firmowy blog, warto sprawdzić liczbę dziennych odwiedzin, przeanalizować konwersje w mediach społecznościowych oraz przeprowadzić kontrolę pozostałych kanałów dystrybucji.2. Grupa docelowaOprócz tego, że treści w B2B, jak sama nazwa wskazuje, kieruje się do kontrahentów biznesowych, należy dokładnie tych odbiorców zdefiniować.3. PlanowanieZaplanowanie efektów i działań to kluczowy czynnik w osiąganiu sukcesów. Na tym etapie należy dokładnie określić cele biznesowe (sprzedażowe, wizerunkowe, komunikacyjne). Warto również wybrać tematykę, kanały dystrybucji, ustalić harmonogram publikacji, a także określić wskaźniki mierzące skuteczność działań.4. WdrożenieWprowadzanie w życie założeń to najprzyjemniejsza część. Regularna publikacja zaplanowanych treści jest niezwykle ważna, jednak warto również reagować na obecne trendy w branży oraz od czasu do czasu stosować działania z zakresu Real-Time Marketingu.5. WeryfikacjaNależy monitorować efekty przeprowadzonych działań, a w razie potrzeby, modyfikować strategię marki oraz marketingową treść.

Marketing treści w świecie biznesu

E-mail marketing, treść w mediach społecznościowych, eksperckie artykuły na blogu firmowym, SEO, webinary, a także drukowane magazyny firmowe – te wszystkie elementy content marketingu, dobrze wplecione w strategię marketingową przedsiębiorstwa sprawią, że wyróżnisz swoją ofertę na tle konkurencji, a kontrahenci chętniej skorzystają właśnie z Twoich usług. To właśnie Ty najlepiej znasz swoją firmę i branżę, dlatego zrób wszystko, aby w jak najciekawszy sposób przekazać treści o niej do odbiorców, którzy zamienią się w klientów oraz kontrahentów biznesowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność oraz wiarygodność firmy, nawiążesz długotrwałe relacje, będziesz autorytetem na rynku – a to wszystko przekłada się na wzrost Twojego biznesu.