8 marca 2019

Jak tworzyć angażujący content?

Content to zawartość merytoryczna strony internetowej, która nie tylko wpływa na strukturę i wygląd witryny, ale ma również za zadanie przyciągnąć uwagę użytkownika. Co zrobić, żeby ta treść była interesująca i angażująca?

W zależności od przeznaczenia strony internetowe pełnią funkcję komunikacyjną, informacyjną, dystrybucyjną, marketingową oraz wizerunkową. Funkcje te mogą być spełniane osobno bądź łączyć się w obrębie jednej witryny www. W głównej mierze strona przeznaczona jest do zarządzania treścią, czyli wcześniej wspomnianym contentem. Na to pojęcie składają się elementy tworzące zawartość merytoryczną strony, takie jak:

  • treści,
  • tytuły,
  • meta tagi,
  • grafiki,
  • wideo.

Do kogo kierować treści?

Każda strategia marki zaczyna się od zdefiniowania grupy docelowej. Określenie, do kogo chcemy kierować treść, jest niezwykle istotna. Dzięki dogłębnej analizie targetu można poznać potrzeby, oczekiwania i zainteresowania użytkowników odwiedzających stronę internetową. 

Przykład:

Dla przedstawicieli branży medycznej angażującym contentem będą rozbudowane, eksperckie i szczegółowe artykuły napisane specjalistycznym językiem oraz potwierdzone licznymi badaniami. Dla przedstawicielek płci pięknej, które chcą kupić kolorowe kosmetyki do makijażu, najbardziej angażujące będą przykłady zastosowania takich produktów, np. wideo (tutorial) lub zdjęcie przed zastosowaniem kosmetyku i po jego użyciu. Gdyby odwrócić sytuację i zaprezentować przedstawicielom branży medycznej tutorial z użycia danego leku, a kobietom dostarczyć ekspercki i długi artykuł z zawiłościami dotyczącymi składu danego kosmetyku, content nie byłby angażujący i nie trafiałby w oczekiwania oraz potrzeby grupy docelowej.

Definicja grupy docelowej

Przy określeniu grupy docelowej warto jak najbardziej szczegółowo zdefiniować odbiorców. Teraz nie liczą się wyłącznie dane demograficzne.

Przykład:

Mężczyzna z dużego miasta, w wieku około 40 lat, z wyższym wykształceniem i pracą w korporacji. 

Czy to daje jasny obraz potencjalnego klienta? Czy z powyższego opisu można wywnioskować, jaki content będzie bardziej angażujący dla odbiorcy? Niestety nie. Istotne jest przeanalizowanie insightów, które są związane z zachowaniem i życiem codziennym poszczególnych odbiorców. Taka analiza wskaże nie tylko zainteresowania, ale również emocje, potrzeby i oczekiwania grupy docelowej. Trzeba przy tym zadbać o to, by strategia i kreacja marki były spójne z zawartością strony internetowej, czyli contentem. 

Content i SEO

Tworzenie strategii marketingowej marki bądź przedsiębiorstwa powinno uwzględniać nie tylko kwestie wizualne strony internetowej, ale również techniczne. Podobnie jest z budowaniem angażującego contentu — wcześniej wymienione elementy, takie jak meta tagi, są istotne zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek, w których pozycjonowane są strony internetowe. Umieszczanie nagłówków h1, h2 i h3, formatowanie treści, pogrubianie słów kluczowych czy wstawianie różnego rodzaju obrazków sprawi, że tekst będzie zróżnicowany i czytelny. Pomaga to w procesie optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarki (najczęściej Google), a także sprawia, że czytelnik pozostaje dłużej na stronie i wyciąga z artykułu to, po co przyszedł.

Budowanie angażującego contentu powinno opierać się na dokładnej analizie grupy docelowej i szczegółowej strategii marketingowej. Tylko przy dobrej znajomości odbiorców możemy tworzyć dla nich interesujące treści, które odpowiedzą na ich pytania. W każdej branży warto zadbać o urozmaicenie zawartości strony internetowej ciekawymi sformułowaniami, zdjęciami, infografikami oraz plikami wideo.