13 czerwca 2018

Tworzenie strategii marki przez programy lojalnościowe

Chcąc zbudować silną markę, wiele przedsiębiorstw korzysta z różnych, podstawowych technik marketingowych, jak tworzenie odpowiedniej nazwy firmy, logo czy hasła reklamowego. To fundament, na którym można następnie budować solidną twierdzę reklamową. Jedną z części takiej twierdzy z pewnością są programy lojalnościowe, które w Polsce zaczęły być popularne dopiero kilka lat temu. Z takimi programami jest jak z pieczeniem ciasta – nawet z najlepszych produktów, ale bez odpowiednich umiejętności, przepisu oraz doświadczenia, nie stworzysz nic konkretnego, co „zasmakuje” konsumentom.

Wzajemna lojalność

Istotą programów lojalnościowych jest stworzenie i utrzymanie pozytywnej relacji z klientem. Zasada jest prosta: jeśli kupujesz u nas, to otrzymujesz specjalną ofertę. Programy lojalnościowe najczęściej opierają się na wręczeniu karty stałego klienta, dzięki której konsument upoważniony jest do zniżki przy dokonywaniu zakupów lub zbiera punkty na swoje konto, które następnie wymieniane są na wartościowe nagrody.

Zalety dla konsumenta

Niewątpliwą zaletą dla klientów jest to, że dokonując zakupów w swoim sklepie (w wielu przypadkach przy okazji, ponieważ jest to na przykład najbliższy sklep w okolicy), może zaoszczędzić pieniądze dzięki rabatom lub zyskać wartościowe nagrody. Wśród przywilejów mogą znajdować się także specjalne akcje, na przykład tylko posiadacze kart stałego klienta mogą skorzystać z promocyjnych cen kilka dni wcześniej, niż inni konsumenci. Okazjonalnie klienci korzystający z programów lojalnościowych mogą także skorzystać z innych usług powiązanych z zakupem danego produktu, np. bon na pranie chemiczne przy zakupach odzieży za określoną kwotę. Coraz częściej są wręcz zasypywani akcjami rabatowymi czy ofertą darmowej dostawy, dlatego od ulubionego sklepu, którego są stałym klientem, oczekują naprawdę dobrych akcji promocyjnych.

Zalety dla przedsiębiorstwa

Jedną z najważniejszych zalet dla firmy, oferującej program lojalnościowy, jest oczywiście wyższy zysk. Żaden przedsiębiorca nie stworzy programu, który nie będzie opłacalny, jednak na początku można w pewien sposób zaryzykować, tworząc to, czego jeszcze nie zaoferowała inna firma. Kreacja marki w ten sposób wyróżnia przedsiębiorstwo na tle innych.

Marka budowana na programie lojalnościowym

Budowanie świadomości marki polega na tym, by stworzyć w umysłach konsumentów pozytywny wizerunek brandu. To tak, jak w przypadku programów lojalnościowych, przy których, oprócz wizerunku, liczy się relacja. Tworzenie strategii marketingowej z wykorzystaniem programów lojalnościowych może przynieść wiele korzyści, o ile podejdzie się do tematu poważnie. Najpierw należy wykonać plan i sprecyzować, jakie korzyści ma przynieść program, zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i konsumenta, bo to on jest kluczowy w tym przypadku. Tworzenie oryginalnych programów coraz częściej występujących w formie grywalizacji. Także zaoferowanie atrakcyjnych nagród dostosowanych do wybranej grupy docelowej na pewno będzie strzałem w dziesiątkę. Należy tak opracować program lojalnościowy, by klient od razu wiedział, do jakiej marki należy (zabieg budowania świadomości marki top-of-mind). Jeśli konsument wie, jakim tonem wypowiadane jest zdanie „Zeskakuj swoją kartę…” i jak się ono kończy, to znaczy, że świadomość marki jest na wysokim poziomie. Gdy konsument myśli o stacji benzynowej, na której za tankowanie może zdobyć punkty i wie, jaka to marka, to również jest to przykład strategii marketingowej świetnie zbudowanej na podstawie programu lojalnościowego.

Skuteczny branding

Jako właściciel danego przedsiębiorstwa, nie musisz od początku do końca opracowywać własnego programu lojalnościowego. Z pomocą przychodzą specjaliści od tworzenia strategii marketingowej marki z Poznania – NovaGroup. Razem z nami stworzysz taki program, z którego będą chętnie korzystać wszyscy konsumenci i który w pozytywny sposób utkwi w ich świadomości.