19 kwietnia 2018

Storytelling jako element budowania strategii marki

Storytelling to jedna z najgorętszych innowacji w marketingu ostatnich lat. Zdobywa coraz większą popularność także w Polsce, gdzie tworzenie strategii marki i brandu z wykorzystaniem technik storytellingowych stosuje coraz więcej firm. Jak podejść do tego tematu i czy taką kreację marki trzeba przeprowadzać samemu?

Dobra opowieść trafi do serc

Ile z obejrzanych reklam naprawdę zapamiętujesz? Ile z nich rzeczywiście motywują Cię do wykonania zakupu, sprawdzenia strony internetowej lub zapytania o usługę? Doskonale wiemy, że reklam jest coraz więcej, a my – odbiorcy – doskonale się na nie uodporniamy. Marketing nie opiera się już na prostym obrazie z zachętą do kupienia. Teraz nadeszła era opowiadania historii o sobie, swoich wartościach oraz celach.Storytelling nazywany jest także marketingiem narracyjnym. Nie jest wynalazkiem ostatnich lat. Przecież opowiadanie historii istnieje od zawsze! Źródeł storytellingu trzeba szukać tam, gdzie powstawały pierwsze historie. Od mitów i ustnych przekazów, po skomplikowane strategie marki. Dobra opowieść towarzyszy ludziom nieustannie.Jaki jest cel dzisiejszego opowiadania historii? Strategia marki opierająca się na tych technikach to coś więcej niż namawianie do zakupu. Odbiorca ma z naszych opowieści dowiedzieć się nie tego, co oferujemy, ale kim jesteśmy, dlaczego zajmujemy się daną dziedziną i jaki jest nasz cel – poza celem biznesowym. Storytelling ma więc przypisać pewne cechy oraz atrybuty do danej marki i sprawić, by odbiorca kojarzył daną markę właśnie z tymi cechami.

Osobowość marki

W przypadku storytellingu tworzenie strategii marketingowej zaczynamy od określenia osobowości marki. Zadaj sobie pytanie, jaka jest Twoja marka, a jacy jej odbiorcy. Do kogo chcesz trafić? Jakie wartości są dla nich istotne? Czego szukają? To będzie stanowić punkt odniesienia do tworzenia komunikacji marki. Pamiętaj, że każda opowieść ma swojego bohatera oraz wyzwania, które są przed nim stawiane. Być może Twój produkt będzie pomagał zmierzyć się z tymi przeciwnościami? A może pomoże rozwiązywać największe problemy stojące przed bohaterem?Historia musi być tak skonstruowana, by wiadomo było, kim jest bohater. Nie musi być nim Twój konsument. To Twój produkt może być bohaterem, a przygody wokół niego stworzą obraz najważniejszych cech Twojej marki.

Zasady storytellingu

Jakie są najważniejsze zasady storytellingu? Przede wszystkim istotne jest to, by budować więzi. To właśnie po to opieramy strategię i kreację marki na opowiadaniu historii. Stwórz ze swoimi klientami stałą więź. Zmotywuj ich do interakcji oraz by myśleli o Twojej historii i przekazywali ją dalej. W wirtualnym świecie będzie to miało formę udostępniania Twojego spotu. Odbiorcy docenią, jeśli będziesz na nich patrzył jak na autentycznych, żywych i oddychających ludzi. Niech historie, które tworzysz, będą im bliskie.A jak stworzyć bliskość? Oczywiście przez emocje. Nie chodzi o to, by manipulować odbiorcą, ale o to, by ich wzruszyć, rozbawić lub poruszyć. Historie, które oddziałują na ludzi, budzą w nich pozytywne uczucia lub zmuszają do refleksji, zostaną zapamiętane. A wraz z nimi Twoja marka.Wspominaliśmy już o autentyczności, ale należy to powtórzyć. Nie udawaj tego, kim nie jesteś. Nie dopisuj wartości do swojej marki na siłę. Współczesny odbiorca, szczególnie w dobie Facebooka, bez problemu odkryje Twoje oszustwo. Autentyczny, szczery przekaz to klucz do sukcesu. Zwróć uwagę na komunikację marketingową marki Allegro i spoty reklamowe pojawiające się przed Świętami. To proste historie o zwyczajnych ludziach. W ich autentyczności tkwi sekret popularności.Nie wiesz, jak zaplanować tworzenie swojej strategii marketingowej? Wybierz agencję z Poznania, która Ci w tym pomoże. Razem znajdziecie wartości Twojej marki, jej największe zalety i historię, którą należy opowiedzieć.