7 grudnia 2018

Sposoby na skuteczną kampanię świąteczną

Czas przed Świętami Bożego Narodzenia i Sylwestrem to okres wzmożonych promocji, akcji rabatowych i różnorodnych działań marketingowych, które mają na celu przyciągnięcie jak największej liczby klientów. To również moment, w którym z dużą ostrożnością należy podejmować wszelkie działania. Nieprzemyślana kampania może nas sporo kosztować, a należy pamiętać, że konkurencja (zwłaszcza w świątecznej gorączce) nie śpi. Poznaj trzy sposoby, na to, aby stworzyć skuteczną kampanię świąteczną.

Krok 1 – Stwórz odpowiednią strategię

Sukces tkwi w dobrym planowaniu. Powinieneś zacząć od dogłębnej analizy ubiegłorocznych działań oraz ich efektów. Tworzenie strategii marki powinno opierać się na znajomości swoich odbiorców, trendów i możliwości samej firmy. Sprawdź, jakie produkty najlepiej się sprzedawały rok temu i co mogło być tego przyczyną. Być może atrakcyjne opakowania lub darmowa wysyłka? Czy były to dedykowane zestawy, czy pojedyncze sztuki? Tego typu analiza stanowić powinna punkt wyjścia. Ucz się na błędach i wynotuj te elementy kampanii, które szczególnie się sprawdziły – warto je powtórzyć. Śledź statystyki sprzedaży i ruchu na Twojej stronie internetowej. Powiedzą Ci wiele o Twoich klientach. Aby strategia marki była skuteczna, musisz ich poznać naprawdę dobrze. Korzystaj przy tym z dostępnych narzędzi analitycznych. Może się okazać, że grono Twoich odbiorców nieco zmienia się w okresie świątecznym, podobnie jak ich zachowania zakupowe.

Krok 2 – Musisz się wyróżniać

Być może jest to banalne stwierdzenie, ale kluczowe. Identyfikacja wizualna nie tylko przyciągnie klientów do konkretnej oferty, ale stanowi istotny element kreacji marki. Jeśli Twoja kampania ma być skuteczna, musi mieć w sobie to „coś”. Wiadomo, że w okresie świątecznym każdy odwołuje się w jakiś sposób stylistycznie do tematów bożonarodzeniowych, relacji rodzinnych, dzielenia się prezentami itp. Nie rezygnuj z tego, ale zadbaj o niestandardową grafikę z zachowaniem świątecznego klimatu. Jeśli trzeba, warto skorzystać z usług profesjonalistów specjalizujących się w projektowaniu identyfikacji wizualnej dla firm. Pamiętaj o nowoczesnych rozwiązaniach promocyjnych, których szkieletem jest opowiedzenie klientowi dobrej, najlepiej poruszającej historii. Możesz to zrobić przy pomocy cyklu ciekawych postów na Facebooku lub przez inne media społecznościowe. Twoja kampania musi wzbudzać ciepłe emocje, inspirować lub wzbudzać pozytywny przekaz.

Krok 3 – Jak dotrzeć do klientów?

Kiedy już wiesz, co chcesz promować i na co warto postawić, pora określić, jakimi kanałami dotrzesz do potencjalnej grupy odbiorców. Narzędzi, z których możesz skorzystać, jest naprawdę dużo. Dopasuj je do swoich klientów (ich wieku, płci, zainteresowań, sposobów poruszania się w sieci). Angażującą historię pomogą Ci zaprezentować Instagram Stories lub Facebook Life. Jeśli właściwie określisz swój target, możesz dotrzeć do imponującej liczby osób. Nowych klientów pozwoli Ci także zdobyć Google Adwords – jeśli uważasz, że Twój produkt jest idealnym prezentem na święta, zareklamuj go przy pomocy tego narzędzia. Ważne jest jednak, abyś ustawił odpowiednią frazę, pod jaką będzie można ją najłatwiej znaleźć. Google Zakupy to specjalna usługa, która po wpisaniu danej nazwy wyświetla użytkownikowi zdjęcia odpowiadającej jej produktów wraz z bezpośrednim przekierowaniem na stronę sklepu internetowego. Pamiętaj, aby w poszukiwaniu nowych klientów, nie pominąć tych, którzy już kiedyś skorzystali z Twojej oferty. Dobrym sposobem przypomnienia im o sobie będzie wysłanie świątecznego newslettera ze specjalnym kodem rabatowym. I co istotne, stale monitoruj efektywność swoich działań, bądź elastyczny i w razie potrzeby, bądź gotów zoptymalizować swoją kampanię.