8 lutego 2018

Jak skutecznie budować brand?

W obliczu dużej konkurencji każda firma pragnie zaistnieć w świadomości klientów, zdobyć ich zaufanie i zyskać dobrą reputację. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że budowanie brandu rozpoczyna się dokładnie w momencie, gdy myślimy o założeniu własnej działalności gospodarczej. Już sam wybór nazwy przedsiębiorstwa, hasła i logo stanowią podstawowe elementy składające się na wizerunek firmy. W jaki sposób skutecznie kreować brand i dlaczego jego budowanie jest tak istotne?Marka to nic innego jak wykorzystanie wizerunku do osiągnięcia założonych celów biznesowych. W takim kontekście kreacja marek stanowi niezmiernie ważny element strategii biznesowej. Ponieważ bardzo często mamy tylko jedną szansę, by przekonać potencjalnego klienta do siebie, warto dobrze ją wykorzystać i dołożyć wszelkich starań, aby za pomocą brandingu odróżnić firmę od konkurencji i wejść w pozytywne relacje z konsumentami.

Strategia marki – czym właściwie jest?

Działania mające na celu wprowadzenie i utrzymanie brandu na rynku oraz osiągnięcie zamierzonych celów, określa strategia marki. Definiuje ona osobowość firmy, jej najważniejsze cechy oraz wartości. Wszystko to zawiera się w takich elementach jak slogan, logo, nazwa i komunikacja marketingowa. Szczególnie ważne jest, aby strategia ściśle korespondowała z misją przedsiębiorstwa.Wyróżnia się następujące strategie:
  • Marki indywidualnej, w której produkty lub usługi są zróżnicowane pod względem jakościowym i cenowym, a wprowadza się je na rynek pod odrębnymi markami,
  • Marki rodzinnej, kiedy wszystkie produkty lub usługi mają wspólną nazwę – dzięki temu wprowadzenie nowego artykułu jest łatwiejsze, gdyż konsumenci rozpoznają już markę,
  • Wielomarkową, w której firma o konkretnej nazwie ma w ofercie rodziny marek, a każda z nich jest dedykowana do odbiorców z określonych segmentów,
  • Rozszerzonej marki, gdy marka indywidualna zostaje rozszerzona o nowe produkty lub usługi, a więc powstaje z niej marka rodzinna,
  • Marek łączonych, w której ma miejsce połączenie strategii marek indywidualnych oraz rodzinnych.

Od czego rozpocząć budowanie brandu?

Kształtując wizerunek firmy, należy rozpocząć przede wszystkim od wartości i zachowań pożądanych u klientów. Po przeprowadzeniu dokładnej analizy i skrupulatnym przygotowaniu można przejść do określenia misji i wizji działalności. Rozpoczynając branding od starannego ustalenia wartości oraz zawarcia ich w misji, zyskujemy solidny fundament do kolejnych działań.Ważnym elementem skutecznego budowania brandu jest tworzenie strategii marki, w której powinny zostać sprecyzowane określone cele, jaki w danym czasie zamierza osiągnąć firma oraz sposoby ich wypracowania. W strategii powinny zostać również uwzględnione segmenty, do których skierowane są nasze produkty i usługi, np. strategia produktu czy marketingowa.

Kreowanie wizerunku marki – jest łatwe tylko pozornie?

Pomimo iż tworzenie brandów wydaje się stosunkowo łatwe, wiele przedsiębiorstw ma duży problem z konsekwencją swoich działań, a także popełnia sporo błędów, które w efekcie przekładają się na zmniejszenie zaufania ze strony jej klientów.Dlatego, jeśli zależy nam na tym, by branding przebiegał w pełni profesjonalnie, a podstawę jego budowania stanowiła ściśle określona strategia marki, warto zdecydować się na współpracę z profesjonalistami. Jako doświadczona agencja brandingowa z Poznania doskonale wiemy, że budowanie wizerunku stanowi proces długotrwały i niełatwy. Jeśli jednak będzie przebiegał w sposób przemyślany, spójny i konsekwentny, na pewno zaprocentuje w przyszłości.