27 lipca 2018

Rola brand hero w komunikacji marki

Z pewnością każdy konsument kojarzy wykreowane przez różne marki postacie, których celem jest reprezentowanie firmy oraz danych wartości. Czy idea brand hero jest skutecznym sposobem na promocję, czy jedynie infantylną postacią, która nie wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku?

Czym dokładnie jest brand hero i jaki jest jego cel?

Pomysł ten narodził się w obliczu konieczności radzenia sobie z coraz większą konkurencją na rynku. W takim przypadku od każdej marki wymaga się kreatywności oraz stworzenia strategii, pozwalającej na wyróżnienie jej z tłumu. Brand hero, tłumaczony jako maskotka bądź bohater marki, jest postacią stworzoną w celu wyróżnienia danego przedsiębiorstwa oraz zachęcenia klienta do skupienia na nim uwagi. Reprezentant jest więc odpowiedzią na wprowadzoną strategię i kreację marki, a jego celem jest zapewnienie jej głębi i rozpoznawalności. Każda firma może posiadać własną maskotkę, jednak nie zawsze jest to efektywne narzędzie. Kiedy marka powinna zdecydować się na wprowadzenie swojego reprezentanta w postaci brand hero? Jeśli oferujesz produkty lub usługi zbliżone do konkurencji, bohater może stać się znakiem rozpoznawczym Twojej marki i, co za tym idzie, zapewnić Ci widoczność na rynku i przekonać do siebie potencjalnych klientów.27

Jaki powinien być bohater Twojej marki?

Aby osiągnąć marketingowy sukces, postać ta nie może być bezbarwna oraz wykorzystywana tylko jako dodatek do kampanii sprzedażowej. Brand hero bez własnego charakteru lub wyróżniających się cech skazany jest na niepowodzenie. Co więcej, maskotka musi mieć cechy, które pozwolą klientom utożsamić ją z Twoją ofertą oraz charakterem marki. Marka Duracell wykreowała szybkiego królika, który świetnie oddaje to, co chciała przekazać firma. Jego usposobienie kojarzone jest z naładowanymi bateriami oraz akumulatorami, co wskazuje na długą żywotność produktów oraz ich wysoką jakość. Innym bohaterem jest popularny Henio z reklam Tesco, który swoim usposobieniem przekonał wielu klientów do zakupów. Charakterystycznymi postaciami, wpływającymi na korzyść marek jest także Mały Głód, Bibendum, czyli Ludzik Michelin, Kubuś oraz postacie reprezentujące dany smak płatków Nestle. Każde przedsiębiorstwo ma inny cel, postacie łączy jednak coś szczególnego. Każda z nich ma swoją rolę oraz dzieli cechy i problemy z odbiorcami.

Czy warto tworzyć własnego bohatera czy zapożyczyć któregoś z istniejących?

Wiele animowanych postaci stało się kultowymi, zrzeszając tym samym grono fanów. Wypożyczenie takiej postaci w celu reklamowania swojej marki może zatem skutkować szybkim wzrostem zainteresowania potencjalnych klientów. Z drugiej strony skojarzona z daną firmą postać zostanie na stałe obciążona wszelkimi konsekwencjami i błędami marki. Ponadto, cechuje się ona już przypisanymi cechami, co narzuca pewien sposób działania. Pominięcie niektórych cech bohatera odbiera mu bowiem wiarygodność. Stworzenie własnego brand hero z pewnością jest trudniejsze, ale daje markom większe pole do popisu. Przedstawicielem może być jedna postać lub zabawny duet jak w przypadku M&M’sów czy Serca i Rozumu. Prowadzone dialogi przez dwie odmienne postaci sprawia, że reklamy stają się ciekawsze, a odbiorcy chętnie oglądają ich kolejne interakcje.Pozyskanie zainteresowania i zaufania poprzez powszechnie lubianego bohatera może być przepisem na sukces marki, pod warunkiem, że brand hero stanie się jej nieodłączną częścią. Stworzenie niepowtarzalnej postaci, która zyska sympatię tłumu oraz zaprezentuje korzyści wynikające z wybrania Twoich produktów lub usług, jest skuteczną metodą na poprawę wizerunku firmy. Warto się jednak zastanowić jakie cechy powinien posiadać dany bohater oraz czy będzie on odgrywać istotną rolę w komunikacji z odbiorcami.