29 listopada 2017

Projektowanie logo – od pomysłu do realizacji

Znak firmowy, znany również jako logo, stanowi kluczowy element każdej identyfikacji wizualnej. Bardzo często bywa mylony z logotypem (częścią tekstową znaku), który w swoim znaczeniu jest pojęciem znacznie węższym. Logo przedsiębiorstwa może składać się zarówno z samego logotypu, jak i z logotypu oraz sygnetu lub tzw. tagline’u (napisu znajdującego się pod logotypem). Projektowanie logo to z całą pewnością nie lada wyzwanie dla grafika. Dzisiaj tekst o tym, jak wygląda krok po kroku tworzenie logotypów w naszej agencji reklamowej w Poznaniu.

Logo decyduje o rozpoznawalności firmy?

Ciekawe i przykuwające uwagę odbiorców logo to bez wątpienia jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych. Właściwie zaprojektowany znak firmowy decyduje o rozpoznawalności firmy lub organizacji. Logo nie tyle informuje, kim jesteś oraz co robisz, ale także przekazuje wiadomość o tym, jaki jesteś. Dlatego projektowanie logo jest procesem niezmiernie ważnym, na którym nie warto oszczędzać.A co powinno charakteryzować dobry znak firmowy? Jak się okazuje, liczy się przede wszystkim element nagłego uderzenia. Zarówno znaki firmowe, jak i logotypy powinny zwracać na siebie uwagę. Wystarczy przypomnieć sobie logo znanego na całym świecie koncernu Apple – nadgryzione jabłko. Ten mały szczegół w dużej mierze zadecydował o rozpoznawalności marki. Dobre logo musi być ładne, estetyczne, czytelne i zapadające w pamięć. Powinno też przywodzić na myśl pozytywne skojarzenia (dotyczy to zarówno zastosowanych kształtów, jak i wybranej kolorystyki).

Jak wygląda projektowanie logo krok po kroku?

Projektowanie logo i logotypów w naszej poznańskiej agencji reklamowej zawsze rozpoczyna się od zebrania szczegółowych informacji dotyczących firmy, marki lub produktu, a także branży oraz rynku, na jakim logo ma funkcjonować. Analiza tego typu informacji i przygotowanie na ich podstawie trafnej specyfikacji to pierwszy i zarazem kluczowy element całego procesu projektowania logo. A jak wygląda on dalej?
  • Stworzenie koncepcji i wstępnych projektów – gdy już mamy gotowy zestaw wytycznych, przystępujemy do opracowania koncepcji oraz naszkicowania wstępnych projektów logo. Nie ograniczamy się tylko do ołówka – w ruch idą flamastry, kredki i długopisy, które dodatkowo pomogą wybrać dla projektu właściwą kolorystykę.
  • Projektowanie w komputerze – logo musi zostać wykonane na wektorach – jest to gwarancją, że projektowany znak będzie można powiększać do dowolnych wymiarów bez utraty jakości.
  • Naniesienie poprawek – zgodnie z decyzjami następują poprawki oraz doprecyzowanie projektu, aż do ostatecznej wersji zaakceptowanej przez klienta.
  • System identyfikacji indywidualnej – w zależności od zlecenia, po zaakceptowaniu ostatecznej wersji możemy stworzyć projekty dodatkowe, składające się na spójny system identyfikacji wizualnej (kalendarze, teczki, wizytówki, papier firmowy itp.).
  • Przekazanie pliku z gotowym projektem logo – logo, logotyp i materiały dodatkowe przygotowane w wariantach kolorowych CMYK, RGB, a także czarno-białych zostają zapisane i przekazane klientowi.
Nie ma ściśle przyjętych zasad co do tworzenia logotypów i znaków firmowych, ale z całą pewnością jest to proces, który wymaga otwartego umysłu oraz wnikliwej obserwacji. Podczas projektowania logo należy wziąć pod uwagę przede wszystkim specyfikę branży, grupę odbiorców, do której chcemy trafić oraz znaki firmowe konkurencji. Logo jest swego rodzaju wizytówką służącą do identyfikacji przedsiębiorstwa lub marki, dlatego powinno być wyjątkowe i zapadające w pamięci.