7 stycznia 2019

Najważniejsze trendy w marketingu w 2019 roku

Nowy rok – nowe możliwości: czy to często powtarzane zdanie jest tylko prostym, uniwersalnym stwierdzeniem? Oczywiście, że nie! W 2019 roku zapowiadane są bardzo istotne zmiany w branży marketingowej. Na pierwszym miejscu znajdzie się klient, o którego wszyscy będą zabiegać. W jaki sposób?

Transmisje na żywo

Wideo, jako najszybszy przekaz informacji, zdominowało przede wszystkim infografiki, zdjęcia, artykuły (co nie znaczy, że przestały być one wartościowe!). O ile była to skuteczna forma reklamy, to użytkownikom i influencerom jeszcze czegoś brakowało. Nie tylko nadal krótkie filmy, ale coraz częściej, krótsze lub dłuższe transmisje na żywo, zdecydowanie podbiją rynek marketingu w 2019 roku. Zarówno, jeśli chodzi o strategię marki osobistej, jak i kreację marek producenta oraz indywidualnych. Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego o Społeczeństwie informacyjnym w Polsce w 2018 r. wynika, że media społecznościowe są coraz chętniej wykorzystywanym narzędziem w działaniach marketingowych (od 2013 roku wskaźnik przedsiębiorstw korzystających z social mediów wzrósł o 11,2%). Szacuje się, że w ubiegłym roku aż 60% firm korzystało z przynajmniej jednego medium społecznościowego. Użytkownicy, przytłaczani różnego rodzaju informacjami, chętnie biorą udział w transmisjach na żywo, gdzie toczone są dyskusje – istnieje szansa, że przedstawiciel przedsiębiorstwa lub celebryta odpowie właśnie na jego pytanie.

Czat boty – rozmowa na każdy temat i o każdej porze

Nie tylko bezpośrednia konwersacja podczas transmisji na żywo, ale również szybkie uzyskanie odpowiedzi na konkretne pytania będzie w głównej mierze istotne. Nic dziwnego, że wraz z rozwojem technologii, niektóre rozwiązania opierają się na automatyzacji czy na nowoczesnych mechanizmach.Rewolucję w kontakcie z klientem (stałym lub potencjalnym) sprawiły czat boty – na razie powoli wchodzące na nasz rynek, ale w przyszłości zaoszczędzą czas pracowników oraz zoptymalizują wydajność całego przedsiębiorstwa. Użytkownik natomiast natychmiast otrzyma odpowiedzi na swoje pytania, a ponadto, dla zabawy lub całkiem poważnie – porozmawia z botem na niemalże każdy temat.

Personalizacja treści wciąż ceniona przez odbiorców?

Otrzymanie wiadomości z własnym imieniem w nagłówku to już przeszłość. Niektórzy niechętnie podchodzą do tego typu maili, dlatego personalizacja nie będzie opierać się wyłącznie na bezpośrednim zwrocie do klienta, ale przede wszystkim na analizie historii zakupów. Proces będzie odbywał się automatycznie, a niektórzy pokuszą się o nieautomatyczną ocenę konsumentów. Personalizacja jest czymś więcej niż danymi behawioralnymi – obecnie trzeba prześledzić historię zakupów, wyciągnąć wnioski oraz przewidzieć zachowanie nabywców. Dzięki temu przedsiębiorstwa zwiększają swoje obroty, a użytkownik zaoszczędzi czas, który przeznaczyłby na poszukiwanie konkretnego produktu – poprawia się przy tym doświadczenie zakupowe oraz przychylność wystawienia pozytywnej opinii.

Opinie wpłyną na decyzje zakupowe

Będąc w temacie rekomendacji, trzeba zwrócić uwagę na ilość zamówień wykonanych na podstawie pozytywnych opinii danego przedsiębiorstwa. Przy tworzeniu strategii marki warto zadbać zarówno o profesjonalne rekomendacje, jak i opinie użytkowników na forach i w mediach społecznościowych.Rok 2019 będzie opierał się przede wszystkim na użytkowniku. To do niego będą kierowane reklamy i to w głównej mierze on będzie nieświadomie odpowiedzialny za marketing danego przedsiębiorstwa. Ten rok pokaże, jak ważne są rekomendacje, rozmowy i indywidualne podejście do użytkownika. Coraz częściej doceniamy unikalne rozwiązania i tego, jako konsumenci, będziemy w dużym stopniu oczekiwać.