19 grudnia 2018

Mailing, newsletter i autoresponder – czym się od siebie różnią?

Czym jest mailing, newsletter i autoresponder oraz jak z nich korzystać, aby skutecznie wypromować produkty swojej marki? Przedstawiamy podstawowe informacje na temat każdego z tych narzędzi oraz jak wpływają one na tworzenie strategii brandu. Email marketing może okazać się niezawodnym elementem dobrej kampanii.

Być w stałym kontakcie z klientami

Większość sklepów internetowych, ale także instytucji i różnego rodzaju firm usługowych posiada swój newsletter. To najlepsze narzędzie służące do stałego kontaktu z Twoimi sympatykami lub osobami, które mogą być zainteresowane Twoją marką nie tylko przy okazji pojedynczego zakupu. Jednak o skuteczności tego narzędzia decyduje wiele czynników. Wiele osób zapisuje się do naszej bazy, jednak potem nie odczytuje przesyłanych wiadomości. Dzieje się tak, kiedy Twój newsletter jest nieciekawy, a zawarte w nim informacje nie wykraczają poza to, co użytkownik sam może znaleźć np. na Twojej stronie. Wartościowy newsletter powinien mieć niezmienną nazwę oraz szatę graficzną. Dzięki spójnej identyfikacji wizualnej odbiorca nie potraktuje Twojego maila jako SPAM. Pamiętaj, aby wysyłać newsletter regularnie – powinna to być stała pora, ustalony wcześniej dzień. Twoim największym wrogiem będzie nuda. Myśl nieszablonowo i postaw na interesujący design oraz ciekawe treści. Aby zachęcić użytkownika do odczytania wiadomości, wpisz w temacie przyciągające hasło oraz spersonalizuj ją, np. zwracając się do klienta po imieniu. Najważniejsze jest jednak to, abyś przyzwyczaił odbiorcę do tego, że w przesłanym newsletterze znajdzie coś więcej (informacje o promocjach, zapowiedzi nowości, czy wyprzedaży).

Mailing – na czym polega?

Jeśli zależy Ci na wypromowaniu konkretnego produktu lub usługi, czy akcji promocyjnej warto sięgnąć po prosty mailing. W odróżnieniu od newslettera służy on jednorazowej reklamie. Nie ma na celu budowania relacji, a jedynie poinformowanie o naszej ofercie i zachęcenie do skorzystania z niej. Tego typu przekaz musi być jasny i precyzyjny. Każdy użytkownik codziennie otrzymuje ogromną ilość maili. Twój komunikat musi zaciekawić już samym tematem, na co zwykle masz zaledwie kilka sekund. Dobry mailing charakteryzuje się krótką i zwięzłą treścią, dużą, dobrej jakości grafiką oraz przyciskiem „call to action”, czyli takim, który namawia odbiorcę do podjęcia działania, np. kupna, założenia konta, zapisania się do newslettera. Mimo iż jest to szybka forma reklamy, powinno jej towarzyszyć także przemyślane tworzenie strategii marketingowej. Podobnie, jak w przypadku poprzednio omawianego narzędzia, postaraj się o personalizację – pokażesz tym samym, że jesteś zaangażowany i poświęcasz swojemu klientowi czas, bo jest on dla Ciebie ważny.

Po co mi autoresponder?

Trzecie narzędzie jest najmniej znane, posiada jednak istotną dla kreacji marek wartość. Autoresponder to zwykły mail transakcyjny, który ma poinformować użytkownika o dokonaniu zakupu, przyjęciu zamówienia, założeniu konta itp. Jest to automatycznie wysyłana wiadomość, która pozwala usystematyzować korespondencję i ułatwić nam pracę przy jednoczesnej dbałości o wizerunek firmy. Dzięki niemu możesz tworzyć zróżnicowane tematycznie listy mailingowe, tworzyć lejki sprzedażowe oraz korzystać z wielu innych funkcji, które przyczyniają się do profesjonalizacji Twojej marki.