9 maja 2018

Lovemarks, czyli branding emocjonalny

W świecie marketingu coraz częściej kluczową funkcję pełnią emocje, które stają się podstawowym narzędziem w rywalizacji o klienta. Zarówno ekonomiści, jak i naukowcy badający indywidualne zachowania konsumentów zgodnie twierdzą, że ludzie są emocjonalni w szerokim zakresie działań. To właśnie na podstawie tego przekonania rozwinął się marketing emocjonalny, który ma przed sobą bardzo interesującą przyszłość. Dowiedz się więcej o koncepcji Lovemarks i o tym, dlaczego emocje odgrywają tak ważną rolę w działaniach marketingowych.

Skąd się wzięła koncepcja Lovemarks?

Model Lovemarks został stworzony przez CEO Saatchi & Saatchi Kevina Robertsa w 2004 roku. Podczas jego konstruowania założono, że konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, w jaki sposób działa reklama oraz jakie są jej konkretne cele. W dobie, kiedy brandy są zmuszone działać jeszcze intensywniej, by zyskać uwagę klientów, marki, którym uda się nawiązać silną więź emocjonalną z odbiorcami, są określane mianem Lovemarks.W modelu opracowanym przez Kevina Robertsa wyróżnia się dwie podstawowe osie, spośród których jedną jest szacunek, a drugą uwielbienie. Cała idea opiera się na tym, że nie wystarczy jedynie stworzyć markę. Aby dany brand mógł zostać zaliczony jako Lovemarks, musi:
  • trafiać do ludzkich serc,
  • docierać do różnych zmysłów konsumentów,
  • sprawić, aby klienci chcieli go uwielbiać.

Czym tak naprawdę jest branding emocjonalny?

Branding emocjonalny traktowany jest, ogólnie rzecz biorąc, jako dziedzina ukierunkowana na wywołanie uczuć, wartości oraz emocji u konsumentów. Celem tego typu działań jest przede wszystkim wytworzenie postaw oraz pragnień, które mają korzystne znaczenie dla konkretnego produktu.Inaczej mówiąc, branding emocjonalny oscyluje wokół emocji i zachowań, które trzeba uruchomić, aby oferować klientom towary zgodne z danymi pragnieniami. To nic innego jak kreowanie motywacji emocjonalnej u potencjalnych odbiorców. To jednocześnie coraz popularniejsze narzędzie, które jest brane pod uwagę podczas takich działań marketingowych jak tworzenie strategii marki.

Chcesz sprzedawać skutecznie? Wykorzystaj emocje!

Jak już zaznaczono na samym początku, kluczowym elementem podczas procesu tworzenia brandów coraz częściej są emocje. Wiadomo, że marką należącą do Lovemarks nie zostaje się z dnia na dzień. Strategia i kreacja tego typu marki, która polega przede wszystkim na nawiązywaniu dialogu z konsumentem oraz budowaniu wiarygodnych relacji jest procesem długotrwałym, a także złożonym. Celem jest wytworzenie między brandem a konsumentem takiej więzi emocjonalnej, która wywoła określone działanie – czyli zakup, z pominięciem analizy potrzeb.Tworzenie strategii marketingowej wykorzystującej emocje jest jedną ze specjalności naszej agencji z Poznania. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że marketing emocjonalny brandu to nie pojedyncze działanie, ale starannie pielęgnowana relacja, która ma za zadanie przynieść efekt w postaci zbliżenia się do marki uwielbianej przez tłumy.

Podsumowanie

Emocje, a więc każdy stan podniecenia czy wzburzenia psychicznego, towarzyszą przekazom reklamowym praktycznie od zawsze. Marketing emocjonalny sprzedaje nie tylko produkty i usługi, ale także doznania i styl życia, wpływając tym samym na wyjątkową osobowość marki. Brandy wykorzystujące koncepcję stworzoną przez Kevina Robertsa skupiają się na dialogu z konsumentem, budowaniu z nim długotrwałych relacji oraz zachęcaniu do współtworzenia oferty. A jeśli marka ze zwykłej przekształci się w Lovemarks, wówczas sprzedaż jej produktów czy usług może zwiększyć się nawet kilkukrotnie.