6 kwietnia 2018

W jakiej sytuacji zastosować rebranding?

Czytelne logo, spójna kolorystyka, hasła, specyfika obsługi klienta. To wszystko składa się na komunikację marketingową. Jej celem jest budowanie i umacnianie wizji marki w świadomości klientów. Niekiedy jednak – ze względu na czynniki zewnętrzne lub wewnętrzne – konieczne jest przeprowadzenie rebrandingu. Na czym dokładnie polega? Kiedy i jak go stosować? O czym pamiętać, by nie stracić w oczach klientów? Sprawdźmy!

Definicje

Rebrandingiem nazywamy modyfikację wszystkich lub wybranych elementów, które składają się na markę. Może to dotyczyć jednego produktu, usługi lub całej komunikacji. Bardzo często celem rebrandingu jest odświeżenie marki, dodanie jej wartości lub podkreślenie, że marka się zmienia i dostosowuje do nowych zasad funkcjonujących w branży. Czasem rebranding ma na celu otworzenie się na nową grupę klientów.Oprócz tych podstawowych sytuacji, kiedy stawiamy na rebranding marki, warto wspomnieć o pozostałych. Stosujemy ten zabieg przecież także wtedy, kiedy nasza marka zaczyna słabnąć i zanikać na rynku. Widzimy, że aby dotrzymać kroku konkurencji, konieczne jest wprowadzenie zmian. To także sposobność, aby zacząć wykorzystywać nowe trendy.Kolejna sytuacja wymagająca rebrandingu zachodzi wtedy, gdy dochodzi do fuzji firm lub przejęcia firmy. Dobrym przykładem w tym przypadku będą zmiany w koncernach telefonicznych, np. historia przejęcia sieci Era przez T-Mobile.

Nieco historii

Jakiś czas temu rebranding przeszła marka Żywiec. Dzięki sprawnej akcji marketingowej i działaniom rebrandingowym, piwo związane z nijakimi i zadymionymi pubami, dzisiaj kojarzy się z imprezami, młodymi ludźmi oraz zabawą. To właśnie zmiana odbiorców stała za potrzebą rebrandingu. Żywiec odmłodził swoją komunikację przez wprowadzenie reklam wypełnionych energetycznymi ujęciami, z młodymi ludźmi oraz grą hasłami z zastosowaniem litery „Ż”, np. „Żywiec. Chce się Ż.”Delikatną kwestią jest rebranding marek, które cieszą się dużym zaufaniem. Niektóre branże, m.in. usługi bankowe, nie mogą podejmować pochopnych decyzji. Ważną przemianę przeszedł bank PKO BP, który szukał klientów w młodszym pokoleniu. Podstawą było stworzenie rozwiązań bankowości internetowej i mobilnej, które zaczęto reklamować z zastosowaniem wizerunku młodych ludzi. Delikatną zmianę przeszło także logo banku. Zachowano w tym przypadku kolorystykę oraz układ logotypu, wprowadzając jedynie drobne poprawki pod względem fontu.

Skomplikowana gra

Rebranding marki jest skomplikowany, ponieważ trzeba mieć na uwadze dwie grupy odbiorców – stałych oraz nowych. Odświeżenie brandu powinno wzmacniać markę. Nie obejdzie się tutaj bez całkowitego przekształcenia strategii marketingowej firmy. Efektem rebrandingu musi być spójna, całościowa i logiczna wizja marketingu danej firmy.Proces rebrandingu marki zaczyna się zawsze od opracowania nowej strategii. Nie warto szacować koniecznych zmian na ślepo. Jeśli istniejemy już na rynku jakiś czas, powinniśmy mieć zebrane komunikaty od naszych potencjalnych i rzeczywistych klientów czy firm, z którymi współpracujemy. Warto postawić na badania rynkowe i konsumenckie by wiedzieć, w którą stronę prowadzić rebranding.Kolejnym krokiem jest opracowanie identyfikacji wizualnej. Czy będzie to duża zmiana, wprowadzenie nowych elementów, a może uszczuplenie dotychczasowych komunikatów? Zastanówmy się, jak na zmiany zareagują nasi dotychczasowy klienci i co możemy zrobić, żeby zmiany te przebiegały sprawnie, ale łagodnie i logicznie. Poinformujmy stałych klientów odpowiednio wcześnie o wprowadzanych modyfikacjach.Następnie należy przeprowadzić implementację zmian. Wykorzystajmy w tym celu maksymalną ilość kanałów komunikacji. Rebranding musi być kompleksowy. Komunikujmy zmiany na zewnątrz, ale także wewnątrz organizacji. Nie ma dobrego rebrandingu bez zmian w świadomości osób pracujących w firmie! Nie wiesz, jak przeprowadzić te działania samodzielnie? Być może najlepszym wyjściem będzie konsultacja z agencją z Poznania, która rebrandingiem marek zajmuje się na co dzień.