7 maja 2019

Identyfikacja wizualna strony internetowej

Natłok informacji i bodźców, które docierają do użytkowników w sieci, sprawia, że jednym z kluczowych czynników w pozyskaniu nowego klienta jest odpowiednio zaprojektowana witryna www. Oprócz aspektów technicznych trzeba zwrócić uwagę na wygląd serwisu, który w głównej mierze opiera się na identyfikacji wizualnej (ang. visual identity) wpisanej w strategię i kreację marki.Posiadanie i zarządzanie stroną internetową w nowoczesnym biznesie to podstawa. Niezależnie od branży i grupy docelowej, przedsiębiorca musi podążać za trendami w marketingu internetowym. I, choć istnieje przekonanie, że książki nie ocenia się po okładce, to w wirtualnym świecie użytkownik skanuje wzrokiem stronę i poszukuje na niej wyłącznie interesujących go informacji. Jeśli znajdzie się na witrynie, która nie wygląda profesjonalnie oraz nie wzbudza zaufania, na pewno na niej nie pozostanie. Tylko zdeterminowani spędzą w takim serwisie więcej niż kilka sekund, poszukując najważniejszych dla siebie treści.

Identyfikacja wizualna to nie tylko logo

W niektórych środowiskach fundamentem visual identity jest logo przedsiębiorstwa. Rzeczywiście to jedno z najważniejszych elementów graficznych, które wykorzystuje się na opakowaniach, produktach, materiałach reklamowych oraz w wystroju wnętrz firmy, sklepu czy punktu usługowego. Jednak stworzenie strony internetowej nie opiera się wyłącznie na dodaniu logotypu (zazwyczaj w lewym górnym rogu). Na projektowanie identyfikacji wizualnej dla witryny www składa się mnóstwo czynników.Według treści z kwartalnika naukowego Instytutu Lotnictwa „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych” dotyczącej roli identyfikacji wizualnej w kształtowaniu świadomości marki oraz komunikacji marketingowej visual identity powinno być:
  • zgodne z charakterem przedsiębiorstwa i stylem jego działania,
  • spójne oraz logiczne,
  • unikalne.
Ponadto, poszczególne elementy graficzne powinny cechować się prostotą, a także wywoływać określone skojarzenia zgodne z osobowością marki. W świecie biznesowym identyfikacja wizualna może wywoływać u odbiorców pozytywne i pożądane skojarzenia, dlatego tak ważne jest jej odpowiednie zaprojektowanie.

Od czego zacząć?

U podstaw projektowania identyfikacji wizualnej istotne jest jedno narzędzie marketingowe: branding, czyli budowanie świadomości marki. Polega ono na kreowaniu oraz utrwalaniu w umysłach konsumenckich faktu istnienia marki, a także jej pozytywnego wizerunku. Gdy te wartości są już ustalone, warto wziąć pod uwagę cechy charakterystyczne, które wyróżniają markę na tle innych. Do nich zaliczana jest między innymi paleta barw firmowych, kroje pisma czy szczególne elementy graficzne.Najważniejsza w tej kwestii będzie spójność i konsekwencja. Poszczególne elementy, takie jak logo, kolorystyka i typografia, muszą do siebie pasować, tworzyć harmonijną całość. Większość przedsiębiorstw określa je przy kreowaniu marki, a sukces odniosą te firmy, które nie zapomną o ustaleniach przy projektowaniu strony internetowej.

Spójna witryna www

Strona internetowa stanowi narzędzie do komunikacji, sprzedaży oraz budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Decydując się na stworzenie witryny z wykorzystaniem visual identity, trzeba pamiętać, że design to nie tylko dekoracja. Witryna internetowa to jeden z wielu elementów systemu identyfikacji wizualnej, który odróżnia firmę od konkurentów i jednocześnie udziela użytkownikom odpowiedzi na zadane przez nich pytania. Układ strony powinien być spójny, funkcjonalny i przejrzysty, a nawigacja zaprojektowana tak, by pozwolić użytkownikowi na swobodne poruszanie się po tych podstronach, które go interesują. Utrzymanie jednolitego standardu graficznego w całym serwisie sprawi, że użytkownik będzie odnosił wrażenie uporządkowania i wiarygodności przedsiębiorstwa. A to połowa sukcesu do tego, by zainteresowana osoba stała się potencjalnym klientem firmy.