4 października 2017

Od czego rozpocząć kreowanie marki?

Czy wiesz, że ponad 70% nowych marek, które pojawiają się na rynku każdego roku, bezpowrotnie znika w bardzo krótkim czasie? Choć powodów tego stanu rzeczy jest wiele, to jednak w dużej części tych przypadków mamy do czynienia ze śmiercią naturalną marki, która była następstwem błędnie przeprowadzonego procesu kreowania marki lub nawet prawie całkowitym jego pominięciem.

Kreacja marek niejednokrotnie jest kojarzona ze zwykłym wymyśleniem nazwy firmy, hasła reklamowego, zaprojektowaniem strony internetowej oraz estetycznego logotypu. To niestety duży błąd, gdyż samo stworzenie brandu powinno być efektem wcześniej opracowanej strategii i szeroko zakrojonych analiz rynkowych. Dzięki takim działaniom nie tylko można zaistnieć na rynku, ale przede wszystkim utrzymać się na nim i czerpać ze swojej działalności maksymalne zyski. 

Strategia i kreacja zaczynają się już na etapie tworzenia firmy

Tak naprawdę o własnej marce warto pomyśleć jeszcze na etapie planowania otwarcia samej działalności gospodarczej. Każda strategia marki posiada swoje podstawy i pewnego rodzaju założenia, które w późniejszym czasie nakierują naszą kampanię reklamową na odpowiednie tory. Przygotowując się do kampanii marketingowej i tworząc swój brand, musimy odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań:

  • jaka będzie grupa docelowa dla tworzonej marki?
  • jakie emocje dana marka powinna wywoływać? Jakie elementy mają być dla marki charakterystyczne, a więc co konkretnie ma ją cechować i jednocześnie co wyróżnia markę na tle konkurencji?

Dlaczego tak istotne jest, aby opracować odpowiednie strategie już na początku istnienia firmy? Wystarczy tutaj prosty przykład: jeśli ustalimy, że oferta naszej firmy będzie skierowana do grupy przede wszystkim ludzi młodych, to jednocześnie tworzone dla naszej marki hasła reklamowe powinny nawiązywać do charakteru tej grupy. Powinny to być treści proste, wykorzystujące język slangowy, popularne zwroty, a i sama forma reklamy musi być luźniejsza, interesująca dla młodego człowieka.

 

Dokładnie tak samo wygląda sytuacja w przypadku wywoływanych przez markę emocji, które powinny jednoznacznie się z nią kojarzyć. Prowadząc kawiarnię, będziemy kierować się takimi emocjami jak: klimatyczny wystrój, dobry smak czy miła obsługa. Jeśli jednak chcemy na przykład działać w branży ubezpieczeniowej, należy stawiać na takie emocje jak: bezpieczeństwo, wygoda czy przystępna cena.

W przypadku elementów charakterystycznych marki trzeba przede wszystkim zastanowić się nad tymi cechami, które dają wyraźną przewagę nad konkurencją. Tworzenie strategii marki opartej na tych zaletach sprawi, że firma zacznie wyróżniać się na rynku, zostanie dobrze zapamiętana, a i jednocześnie zacznie być kojarzona właśnie z tymi elementami, których konkurencja wcześniej nie oferowała.

Narodziny brandów są łatwiejsze z pomocą specjalistów

Oczywiste jest tutaj to, że przedsiębiorca może nie tylko mieć mało czasu na samodzielne zajmowanie się brandingiem, ale także zwyczajnie brak mu doświadczenia, bez którego trudno będzie dobrze wystartować z firmą. To przychodzi z czasem, ale nie ma co ukrywać, każdemu przedsiębiorcy zależy na intensywnym rozwoju już na starcie firmy, gdzie często musimy mocno się zadłużać i chcemy jak najszybciej wyjść na prostą.

Warto, wobec tego zlecić po prostu branding specjalistom, których to możemy znaleźć na terenie Poznania. Nie oznacza to jednak, że w takim przypadku nie będziemy musieli robić już kompletnie nic. Wręcz przeciwnie, należy zająć się solidnym opracowaniem strategii, o której wspominaliśmy wcześniej. Wybierając się do takiej firmy, już na pierwszym spotkaniu zostaniemy zasypani pytaniami związanymi z grupą docelową, cechami firmy czy właśnie emocjami, jakie mają być powiązane z marką.