24 stycznia 2019

Jak budować pozytywny wizerunek marki?

Duża konkurencja, natłok informacji, różne opinie na temat przedsiębiorstwa czy chęć zbudowania więzi z klientami – to tylko nieliczne czynniki, które motywują do budowania pozytywnego wizerunku marki. Trzeba podkreślić, że taka kreacja nie jest jednorazowym działaniem, ale długofalowym procesem.Wizerunek dużego przedsiębiorstwa, małej firmy czy marki osobistej, buduje się już na etapie rozpoczęcia działalności. Na to pojęcie składa się mnóstwo elementów, które wpływają na postrzeganie danego przedsiębiorstwa przez konsumentów – jest całokształtem wyobrażeń, wrażeń oraz oczekiwań względem marki. Wizerunek liczy się szczególnie w przypadku dużej konkurencji i nasycenia danej branży, wówczas trzeba znaleźć rozwiązanie, by skutecznie wyróżnić się na tle innych.

Strategia marki

Przy ustalaniu strategii marki trzeba ustalić konkretne cele, które mają być osiągnięte – zarówno z perspektywy przedsiębiorstwa, jak i konsumenta. Tym działaniom powinna przewodzić misja firmy oraz wizja na przyszłość. Wszystkie działania przeprowadzane przez firmę powinny być spójne z wyżej wymienionymi czynnikami. Strategia marki definiuje osobowość marki, jej cechy charakterystyczne, wartości, które reprezentuje, a w szczególności obejmuje to, co się składa na jej wizerunek:
  • nazwa,
  • slogan,
  • logo,
  • styl,
  • charakterystyka usług lub produktów,
  • skojarzenia.

Identyfikacja wizualna

Skoro strategia marki jest kluczowym elementem w budowaniu wizerunku, czas zagłębić się w tematykę identyfikacji wizualnej. Na jej istotę składają się:
  • logo i logotyp – podstawa w kreowaniu marki, na której podstawie zazwyczaj się inspirujemy, tworząc pozostałe elementy identyfikacji wizualnej;
  • szata graficzna – najlepiej, by była spójna, np. logotyp, materiały reklamowe, a nawet wygląd strony czy wystrój biura harmonijnie współgra, opierając się na jednym przewodnim kolorze, tym samym foncie czy designie.
  • zdjęcia, wideo, materiały promocyjne – jeśli marka nie ma charakteru artystycznego, warto by wykonywane zdjęcia czy filmy nie były dziełem przypadku: liczy się spójność, estetyka oraz zachowanie profesjonalizmu.
W zakresie projektowania identyfikacji wizualnej warto zdecydować się czasem na odświeżenie wizerunku. Nowe wizytówki, ulotki, a nawet rebranding może wywołać rewolucję, która zwróci uwagę klientów i zachęci ich do skorzystania z usług.

Rekomendacje stają się coraz bardziej istotne

Większe znaczenie mają opinie, które można wystawiać dosłownie wszędzie: na firmowej stronie, w mediach społecznościowych lub różnego rodzaju forach internetowych. Warto dbać o pozytywne opinie i profesjonalne rekomendacje. Najlepszym sposobem na uzyskanie przychylnych opinii jest przede wszystkim świadczenie usług na najwyższym poziomie, ze zwróceniem uwagi na potrzeby klienta. Można także zbudować przyjazny wizerunek, udzielając eksperckich wypowiedzi oraz tworząc specjalistyczne artykuły.