28 listopada 2018

5 zasad UX dobrze zbudowanej strony internetowej

UX (user experience – doświadczenie użytkownika) w zakresie stron internetowych to ogół odczuć, zachowań danego użytkownika po skorzystaniu z wybranej witryny. Strony stworzone na podstawie zasad UX w efekcie dostarczają użytkownikowi pozytywnych doświadczeń: znajduje on odpowiedź na swoje pytanie w szybki, prosty oraz intuicyjny sposób. Nie tylko użyteczność, ale również wygląd witryny jest ważny.Przedstawiamy zatem kilka, uniwersalnych zasad UX dla strony internetowej. Warto pamiętać, że projektowanie witryny będzie odmienne ze względu na inną branżę, zawartość czy grupę docelową. Jednak wszystkie z nich powinny mieć wspólny czynnik:

1. Przejrzystość

Czytelność to nie tylko odpowiedni font, kolor czy rozmiar tekstu. Użytkownicy nie czytają wszystkiego, co znajduje się na stronie – oni skanują ją wzrokiem. Należy zatem stworzyć zróżnicowaną stronę, na której będą wyłaniać się tytuły, śródtytuły, leady, wypunktowana lista, pogrubiony tekst, niekiedy nawet akcent kolorystyczny (szczególnie przy odróżnieniu hiperlinku od normalnego tekstu). Dbając o przejrzystość, należy także zwrócić uwagę na:
  • minimalizm – fala tekstu połączonego z kilkunastoma zdjęciami czy niepasującymi do siebie grafikami na pewno nie zatrzyma użytkownika na stronie na więcej, niż sekundę –  warto pamiętać, że użytkownicy lubią prostotę;
  • struktura – na pierwszy rzut oka użytkownik powinien otrzymać taką informację, która zatrzyma go na stronie oraz zachęci do przejrzenia reszty treści;
  • nawigacja – poruszanie się po stronie powinno być intuicyjne, a użytkownik bez większych problemów powinien odnaleźć treść, która go interesuje.

2. Użyteczność

Jeśli użytkownik wszedł na daną stronę, to znaczy, że szuka na jej konkretnych informacji. Funkcjonalność witryny powinna polegać na tym, że treści zawarte na niej są adekwatne do potrzeb oraz oczekiwań użytkowników. Strona, która spodoba się użytkownikowi, nie tylko przekaże mu odpowiednie informacje, ale także zapewni doświadczenie emocjonalne. Co więcej, odwiedzającym stronę zależy na czasie. Użyteczna strona ma intuicyjną nawigację, podkategorie, w których znajdą się szczegóły dotyczące oferty, produktów czy usług oraz wyróżnioną zakładkę z kontaktem do firmy (nr telefonu, e-mail, formularz kontaktowy lub czat).

3. Estetyka

Poza technicznymi elementami strony internetowej warto zwrócić uwagę na jej formę wizualną. Ciekawe grafiki, odpowiednie dla branży zdjęcia, sformatowany tekst, a także estetyczne detale, jak konsekwentny styl, kolorystyka i spójna identyfikacja wizualna.

4. Responsywność

Przy tworzeniu strony trzeba wziąć pod uwagę każdego użytkownika. Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych to podstawa w budowaniu jednej z najważniejszych wizytówek przedsiębiorstwa.

5. Szybkość

Nawiązując do cennego czasu użytkowników – istotna jest również prędkość ładowania strony. Jeśli witryna załaduje się szybko, mamy pewność, że użytkownik będzie miał szansę zapoznać się z treścią dostępną na stronie www.Należy pamiętać, że strona internetowa jest miejscem, które może, a nawet powinna przyciągnąć potencjalnych klientów. Nawet jeśli użytkownik nie skorzysta z oferty od razu, na pewno zapamięta witrynę i chętnie do niej wróci. Ważne, by internetowa wizytówka była spójna ze strategią marki, jej identyfikacją wizualną oraz zasadami UX, dzięki którym użytkownik będzie miał miłe doświadczenia oraz wspomnienia związane z korzystaniem ze strony.